Cakap siang pandang-pandang, cakap malam masa OT after 10 jam sound tepek saja, tanpa malu Gucci. - WEDDING FLOWERS
News Update
Loading...

Cakap siang pandang-pandang, cakap malam masa OT after 10 jam sound tepek saja, tanpa malu Gucci.

Hari ini bukan post berupa fesyen. Ok maybe ada fasal fesyen tapi nanti-nanti.

OK, mukadimah, mama selalu cakap saya ni banyak complain, semua benda nak complain, balik kerja belum sempat masuk rumah dah cerita 80 percent. Bayangkan. Maybe sebab tak pernah kerja dalam environment macam tu, tu lah yang banyak sangat komen, rasa seronok semerbak bila balik rumah cerita macam-macam dekat mama.

So hari ini, tak boleh cerita sebab mama dah tidur bila balik, terpaksa cerita dekat sini. Cerita dia macam ini, dalam situasi pekerjaan sekarang ia dimonopoli oleh satu kumpulan manusia yang tak perlu saya labelkan. Kadang-kadang rasa macam di tindas. Ceh kemain kau bagi ayat. Bagi yang pernah kerja didalam industri entertainment ni mesti tahu jadual yang sendat makdat setiap hari. Kalau saya bagitahu dekat bakal mak mertua,

"Mami, eh silap auntie. Apa khabar?"

"Siapa kau? loyar? majistret?"

"Saya? saya sekarang bekerja di panggung, bukan punggung ya,  dengan gaji cenonet lima saat je, waktu bekerja pula  dari jam 10 pagi sehingga ke 1 pagi dengan satu jam rehat"

memang confirm kena reject awal-awal. Dah lah miskin kerja tak glamer.

Hari ini, dah bukak kaunter dari jam 10 hingga ke pukul 7 malam, lepas tu minta overtime, tak mahu dikaunter, oleh itu dapat jaga hotspot atau tempat panas. Goreng nugget, segala haram jadah disitu. Bila dah jaga lima minit bos turun, cakap bahasa yang aku tak faham sesama mereka tapi dari gerak geri badan kurus gemalai dia aku tahu apa dia cakap.

Adegan di tempat panas

angguk kepala, goyang ke kiri dan kanan, sambil muncungkan mulut.
dalam bahasa kita : Lembap betul dia ni, terkedek-kedek dah lah lembap, besar eh kau jijiklah baik duduk rumah kau menganyam tikar mengkuang.


gerak ke kiri lima kali sambil mulut terkumat kamit lepas tu gelengkan kepala
dalam bahasa kita :  Eh betullah. Eh jijik aku tengok mamat ni. Dahlah lembap sale pulak cenonet.


Aku memang tak faham, kenapa dia tak cakap direct dengan aku. Lepas lima belas minit bertutur dalam bahasa aku tak faham baru dia panggil aku, cakap dengan aku.

Aku apa lagi memang berhamburlah kata-kata nista. Memang aku pendam gila babi sekali keluar ambil kau, aku bagi kau satu kontena apa dalam otak aku.

Aku dah lupa apa yang aku cakap cuma ingat ayat terakhir aku.

"One freaking question to you? do you need me now? kalau tak saya balik."

dia balas,

"Balik!"

Aku terus chow, buat muka paling annoying. "Eh! kau najislah" kata hati.

Ok now dah puas perhambur, nak cerita fasal fesyen. Saya memang meminati tote bag sangat-sangat, especially bagi koleksi lelaki.  Walaupun hari ini bila punch card terserempak dengan kakak-kakak cleaner yang terbahak bahak tengok saya menjinjit vintage Sonia Rykiel military inspired totebag, namun saya tetap tidak perhanjingkan.

Ikutlah the fundamental law of fashion.

Undang-undang berfesyen nombor satu adalah sangat mudah, jangan ambil kisah tentang pandangan orang lain, kerana berfesyen adalah hak mutlak  dan identiti individu. Kalau orang kata,

"Eh, Jamal, sesuailah kau pakai baju kupu-kupu dipadankan kasut but dengan rambut mengerbang berklip riben-riben bagai"

kau nak pakai? tak nakkan? so jadilah diri anda sendiri, berfesyenlah mengikut naluri hati.

Bak kata orang putih, "follow your intution".

Berbalik kepada cerita fesyen, hari ini kaunter saya didatangi seorang customer lelaki yang memakai tote bag berwarna coklat dengan strap leather. Oh god so chic. Aku siap puji muji ruji beg dia, ambik kau kembang hidung kau semangkuk.

Chris&Tibor Clerkenwell 
Chris&Tibor for Juun J Leather bag
Louis Vuitton

Oh my god. hensem gila beg customer tu, bila perhati beg tu ternampak tag GUCCI. Terus cancel nak bermimpi memiliki. Aku jual buah pinggang aku, abang aku, anak buah umur 2 tahun aku, belum tentu boleh beli. CANCEL, aduh terguris hati I!

Nota kaki : Benci kalau orang disekeliling cakap bahasa asing yang tidak difahami. Lebih kurang ajar berbanding ditunjal kepala di khalayak ramai seperti di dataran merdeka sewaktu hari merdeka atau semasa sembahyang raya.

Nota kaki dua : Semalam jumpa customer muka macam Jesus Christ. Kau nak apa? 

Share with your friends

Give us your opinion

Notification
Wondering what style of flower bouquets you'll choose for your big day?
Done